Om GDPR - General Data Protection Regulation

EU:s dataskyddsförordning – GDPR

EU:s dataskyddsförordning (EU) 2016/679 (GDPR) trädde i kraft som lag i alla EU:s medlemsstater den 25 maj 2018. Förordningen ersätter därmed personuppgiftslagen (PUL). Mycket av det som omfattas av förordningen, t.ex. olika principer och begrepp, ingick även i PUL.

Hantering av personuppgifter

Vid Stiftelsen Allmänna Barnhuset är varsam hantering av personuppgifter en självklarhet. Sedan den 25 maj 2018 gäller ett utökat stöd för individen genom Dataskyddsförordningen och GDPR.

Personuppgiftsansvar

Stiftelsen Allmänna Barnhuset (org.nr 802000-1072) är personuppgiftsansvarig för behandling av personuppgifter och ansvarar för att personuppgifter behandlas i enlighet med gällande lagstiftning.

Offentlighetsprincipen

Stiftelsen Allmänna Barnhuset är en statlig stiftelse. Meddelanden som skickas till oss blir inte allmänna handlingar och kan inte lämnas ut enligt offentlighetsprincipen.

De lagliga grunderna för behandling av personuppgifter

För att behandla personuppgifter måste det finnas stöd i gällande dataskyddsreglering, en så kallad rättslig grund. Det betyder att för att Stiftelsen Allmänna Barnhusets behandling ska vara laglig krävs att den är nödvändig för att fullgöra ett avtal med dig, för att fullgöra rättsliga förpliktelser, nödvändig för att skydda intressen som är av grundläggande betydelse för den registrerade eller för en annan fysisk person eller för att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller myndighetsutövning. Personuppgifter kan också behandlas om det finns samtycke.

Insamling och behandling av personuppgifter

Stiftelsen Allmänna Barnhuset samlar endast in och behandlar personuppgifter som är relevanta för de angivna ändamålen med de register som förs.

Så här behandlar Stiftelsen Allmänna Barnhuset personuppgifter om anställda och uppdragstagare

Som arbetsgivare får Stiftelsen Allmänna Barnhuset lagligt behandla personuppgifter om anställda och uppdragstagare i den utsträckning det är nödvändigt för att fullgöra anställnings- eller uppdragsavtalet.

Så här behandlar Stiftelsen Allmänna Barnhuset personuppgifter om arbetssökande

Personuppgifterna kommer bara att användas inom Stiftelsen Allmänna Barnhuset för rekryteringsändamål och statistisk uppföljning. Uppgifterna är endast åtkomliga för personer som arbetar med rekrytering. Du som ansöker tjänster via Stiftelsen Allmänna Barnhusets rekryteringar samtycker till personuppgiftsbehandling. Dina uppgifter i samband med ansökan, CV, personligt brev och annan information som du lämnar kommer att lagras i rekryteringsdatabasen i två år efter att rekryteringsärendet avslutats enligt Stiftelsen Allmänna Barnhusets gallringsföreskrifter.

Personuppgifterna för den som anställs kommer att bevaras.

Stiftelsen Allmänna Barnhuset använder sig här av ett så kallat personuppgiftsbiträde.

Så här behandlar Stiftelsen Allmänna Barnhuset personuppgifter vid beställning av informationsmaterial, nyhetsbrev, prenumerationer, anmälningar till utbildningar och konferenser

Personuppgifter (namn, adress och e-post) som lämnas i samband med en prenumeration eller beställning av informationsmaterial sparas bara så länge som du är prenumerant eller så länge det krävs för att kunna göra utskicket eller beställningen. Du samtycker till personuppgiftsbehandlingen och kan närsomhelst avsluta din prenumeration.

Personuppgifter (namn, adress, telefonnummer och e-post) som lämnas i samband med anmälningar till utbildningar, konferenser och andra evenemang sparas bara så länge som det krävs för administrationen av utbildningen eller konferensen.

I vissa fall använder Stiftelsen Allmänna Barnhuset sig av s.k. personuppgiftsbiträde.

Lagringstider

Personuppgifter rensas, gallras eller avidentifieras regelbundet. De personuppgifter Stiftelsen Allmänna Barnhuset samlar in behandlas för olika ändamål och sparas därmed under olika lång tid beroende på vad de ska användas till och skyldigheter enligt lag. Personuppgifter sparas dock aldrig under en längre tid än vad som är nödvändigt för de ändamål för vilka de behandlas.

Anställdas personuppgifter raderas kort tid efter det att anställningen avslutats. Det avser exempelvis arbetstagarens e-postkonto eller uppgifter om arbetstagare på webbplatser. Andra personuppgifter kan det vara nödvändigt att bevara under en längre tid, exempelvis uppgifter som är nödvändiga för utbetalning av pension.

Lämnas personuppgifter ut till andra mottagare?

Stiftelsen Allmänna Barnhuset är skyldig att lämna personuppgifter till Arbetsgivarverket, Skatteverket, Statens pensionsverk, Statistiska centralbyrån och Stiftelsen Allmänna Barnhusets upphandlade bank. Personuppgifter kan också lämnas till våra avtalspartners och it-leverantörer.

I Stiftelsen Allmänna Barnhusets verksamhet används ett antal olika it-tjänster och it-system. Vissa system är installerade lokalt hos oss och det är bara Stiftelsen Allmänna Barnhusets personal som har tillgång till personuppgifterna i dem. I dessa fall sker ingen överföring till tredje part. Vissa system är installerade hos leverantören eller är molnlösningar och då överförs personuppgifter till leverantören. I dessa fall är leverantören personuppgiftsbiträde och hanterar personuppgifterna på Stiftelsen Allmänna Barnhusets uppdrag och enligt våra instruktioner.

Säkerhetsåtgärder

Stiftelsen Allmänna Barnhuset vidtar tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att all information som Stiftelsen Allmänna Barnhuset behandlar skyddas från obehörig åtkomst, förändring och förstörelse.

All utveckling av våra system, tjänster och verksamhet i övrigt sker med respekt för den personliga integriteten och med beaktande av dataskyddslagstiftningen.

Dina rättigheter

Stiftelsen Allmänna Barnhuset ansvarar för att dina personuppgifter behandlas i enlighet med gällande lagstiftning.

Rätt till information: Du kan begära att få en kopia på de personuppgifter vi har om dig.
Rätt till rättelse: Vi vill säkerställa att din information är uppdaterad och korrekt. Du kan begära att få din information rättad eller borttagen om du anser att den är inkorrekt.
Rätt till radering: Du kan begära att vi ska radera dina personuppgifter. Vi får inte radera uppgifter som lagen kräver att vi behåller.
Dataportabilitet: Du har rätt att få kopior på dina personuppgifter i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format. Denna rätt omfattar endast personuppgifter om den registrerade själv tillhandahållit oss uppgifterna och den lagliga grunden antingen är samtycke eller att det finns ett avtal.
Ta tillbaka samtycke: Du kan ta tillbaka ditt samtycke till att dela din information eller att ta emot marknadsföring / utskick när som helst. Antingen genom att avprenumerera från meddelandet eller kontakta oss via e-post.
Klagomål: Du kan lämna ett klagomål till datainspektionen om du anser att vi behandlar dina personuppgifter i strid med dataskyddsförordningen.

Hur kan jag använda mina rättigheter?

Om du vill använda någon av dina rättigheter så kontaktar du oss via e-post som finns längst ned i detta dokument. Om du vill lämna ett klagomål till datainspektionen så behöver du kontakta dem.

Du har rätt att efter ansökan kostnadsfritt få information om vilka personuppgifter som Stiftelsen Allmänna Barnhuset registrerar och behandlar i sina register om dig. Kontakta oss skriftligen (brev eller e-post) samt ange ditt namn, personnummer, postadress, telefonnummer och e-postadress (som använts i kommunikation med Stiftelsen Allmänna Barnhuset). Utdraget sänds till din folkbokföringsadress.

Kontakt & frågor

Frågor om hur Stiftelsen Allmänna Barnhuset arbetar med GDPR, maila oss på info@allmannabarnhuset.se

Stiftelsen Allmänna Barnhuset
Box 241 49
104 51 Stockholm
Tel: 08-679 60 78

Besöksadress: Linnégatan 89C, 115 23 Stockholm

För mer information, besök www.datainspektionen.se

Har du frågor eller funderingar?

Kontakta oss här

Beställ våra böcker och rapporter

Läs mer

Vi arbetar aktivt med att utveckla formerna för kunskapsspridning

Läs om våra konferenser